Läsning över sommaren

Hej!

I fredags pratade jag med eleverna om hur viktigt det är att inte sluta läsa över sommarlovet. Forskning visar på att eleverna backar i sin läsutveckling om det håller upp för länge med läsningen. Efter denna termin då vi hårdpluggat läsning vore det tråkigt om några elever skulle tappa flyt och förståelse när vi i trean kör på lite hårdare.

Det viktiga är inte vad barnen läser utan att de läser, eller åtminstone lyssnar på böcker. Ni kanske kan ha en sommarhögläsningsbok som du kan läsa högt för barnet. Eller laddar ner någon ljudbok som ni kan lyssna på i bilen om ni åker iväg.

Jag skickar med eleverna lite sommarutmaningar som de kan gör hemma under sommaren för att läsningen ska bil lite roligare. Här kommer de även i PDF så att ni kan skriva ut den om den skulle komma bort.  sommarutmaning 2018 LR

LITE TIPS PÅ HUR DU SOM FÖRÄLDER KAN GÖRA FÖR ATT HJÄLPA DITT BARN ATT BLI EN GOD LÄSARE:

  • Läs högt för ditt barn.
    Barnet får lära sig hur en berättelse är uppbyggd, de lär sig lyssna uppmärksamt, de vidgar sin värld och förstår tillvaron bättre. Samtala om det ni har läst och ställ frågor. Vad betyder det här? Vad kommer att hända nu? Koppla det ni läst till egna tankar och erfarenheter.
  • Visa hur man kan använda läsning och skrivning i vardagen.
    Ex. visa tidningen, var med och skriv inköpslistan, skriva meddelanden.
  • Prata och förklara ord för ditt barn både under högläsning och när ditt barn läser själv.
    Hjälp ditt barn att hitta strategier för hur de kan göra när de inte förstår, som att läsa om texten, ta hjälp av ev. bilder, fortsätta att läsa en bit framåt, slå upp ord etc. Ordkunskap, samtala om uttryck och begrepp, eventuella ordspråk. Kolla gärna av med ert barn med jämna mellanrum att de hänger med och förstår orden. Det är väldigt vanligt att vi tror att barn förstår fler ord än de gör.
  • Stötta vid hemuppgifter.
    Lyssna aktivt på ditt barn när det läser, hjälp till att få ihop svåra ord mm. Låt ditt barn få tid att läsa ut ordet. En del behöver tid för att få ihop bokstäver och ljud tyst för sig själv innan de säger ordet högt. Samma gäller när de ljudar. Om de är osäkra på hur en bokstav låter, hjälp till med ljudet och se om han/hon får ihop ordet. Försök sedan nästa gång att se om han/hon kommer ihåg ljudet. Prata gärna om att en del bokstäver låter på annat sätt när ni möter dessa ord/ljud i text, t ex i ordet göra. Där låter bokstaven g som j. Prata alltid om texten och om bilderna. Se om ni kan relatera till något ni känner igen. Ibland kan du som förälder behöva läsa högt först och sedan läser barnet efter dig. Det är också bra att växelläsa, t ex. läsa varannan sida. Läs meningen/texten många gånger så att barnet får känna att läsningen flyter. Om ert barn har kommit en bit i sin lästräning så uppmuntra att repetera läsningen för att träna flyt och intonation (melodin).
  • Träna läsning minst 15 minuter/dag.
    Vilken text som helst går bra.
  • Håll inte upp under lov och semestrar.
    Det är alltid svårt att komma igång speciellt efter t ex. sommarlov.
  • Förmedla en positiv inställning till läsning.
    Tänk på att du som vuxen är en förebild och prata positivt om läsning. Gör lässtunden till något mysigt.

 

Ha ett bra lov med mycket läsning!

Hanna, Cecilia, Sofia och Therese

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s